Salmiakkia raskausaikana?
Kaikilla on omat paheensa. Minulla se on herkuttelu. Herkuttelen usein ja muistan, että odotusaikana oli ihanaa se, että oikein halusi syödä terveellisesti. Himoitsin tuoreita hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Söin tietenkin ravitsemussuositusten rajoissa myös niitä herkkuja, joita olin tottunut syömään ja haasteita oli kahvin vähentämisessä päivittäisen kofeiinimäärän vuoksi ja salmiakista luopumisessa.
Ravitsemussuositukset ohjaavat raskaus- ja imetysaikana
Mielestäni on hienoa, että raskaus- ja imetysaikana käytettävien ruoka-aineiden sekä lääkkeiden käyttöä on tutkittu ja sitä kautta on saatu tärkeää tietoa monien ihan tavallisten tuotteiden vaikutuksia sikiön kehitykseen. Tutkimusten myötä moni muukin asia on ihan eri tavalla kuin aiemmin on suositeltu. Muistelen itsekin saaneeni jostain vinkin, että raskaana ollessa kannattaa syödä salmiakkia, jos kärsii matalasta verenpaineesta.
Moni haluaa varmistaa odotusaikana, että syö kansallisten ravitsemussuositusten mukaisesti. Suomessa suositukset ovat melko erilaisia moneen muuhun maahan verrattuna, joten se on välillä hiukan hämmentävää, että mikä on lopulta ok ja mikä ei. Pienet määrät ovat onneksi sallittuja lähes kaikissa ruoka-aineissa, osaa on hyvä välttää, kuten raakaa kalaa tai ulkomaisia marjoja, niissä voi olla listeriabakteeria. Tästä voit lukea lisää Ruokaviraston ohjeita.
Lakritsijuuri vaikuttaa sikiön kehitykseen
Glykyrritsiinia on lakritsi- ja salmiakkimakeisissa ja on tutkittu, että se on hyvin haitallista monella tavalla raskausaikana. Oli siis järkevää vältellä lakritsijuuresta valmistettuja tuotteita vaikka satunnaisesta ja hyvin vähäisestä käytöstä ei ollut ravintosuositusten mukaan vakavaa haittaa. Kesti melko kauan, että löysin tietoa glykyrritsiinittömistä salmiakeista.
Jos lakritsijuurta haluaa vältellä koko raskausajan, on oltava tarkkana, sillä sitä käytetään makeisten lisäksi myös erilaisissa maustetuissa teelaaduissa, makeissa bbq-kastikkeissa tai kekseissä. Se löytyy ainesosalistalta E958-koodilla, lakritsijauheena tai lakritsiuutteena.
Salmiakkia on olemassa myös ilman glykyrritsiiniä
Onnekseni en joutunut kärsimään raskausaikana ilman salmiakkia vaan löysin tuotteita ilman tuota vaarallista glykyrritsiiniä ihan lähikaupasta. Ostin muutamia pusseja todella kalliita karkkeja ja yllättäen ne riittivät jopa kuukausiksi. Osassa suolaisuus oli niin pistävää, että niitä ei voinut syödä paljon kerrallaan.
Maistelujen jälkeen suosikkituote kuitenkin löytyi Micaro-merkiltä. Nyt kun yritin muistella suosikkituotteen nimeä ja tutkin yritystä, huomasin, että se on ajautunut konkurssiin. Tällä hetkellä taitaa olla vain yksi valmistaja, Namitupa, joka onneksi valmistaa monia eri makuja ilman glykyrritsiiniä.
Onneksi suositukset ovat suosituksia eivätkä mitään tiukkoja sääntöjä, joissa ei olisi varaa välillä maistaa vähän. On ollut tosi hauska kuulla millaisia erilaisia asioita jotkut himoitsevat odotusaikana. Olen kuullut houkutuksesta nuolla kalkkiseinää sekä kasvissyöjän himosta lehtipihviin. Viisas kehomme osaa ohjata myös oikealle tielle.
